Januar 19, 2018, 02:31:17 posle podne

Autor Tema: Одвојте три минута и процитајте...  (Pročitano 118 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Peca - MK Stiški Orlovi

  • Moderator
  • Moto manijak u usponu
  • *
  • Poruke: 452
Одвојте три минута и процитајте...
« poslato: Maj 26, 2017, 09:36:08 pre podne »
Motociklisti u Srbiji
Leave a reply
Nedavno je javnost i moto scena u Srbiji potrešena stradanjem petoro motociklista u jednom od prvih prolećnih dana. U javnosti se polemiše o tome ali u klasičnom narodnom klišeu, “dajte ko je kriv da ga spalimo i linčujemo”. Kao motociklista, iznenađen se stavom javnosti odnosno onih van sveta motociklizma kao i samih motociklista. Jedni kažu da su ovi ludaci, adrenalinski zavisnici a drugi kažu kako ih ostali pobiše na putevima, policija će mesec dana vršiti kontrole dok Ceca ne izjavi nešto o deci i Dara Bubamara remontuje silikone pa će se sve zaboraviti dok se ne desi druga crna pogibija pa će se od toga opet praviti “rijaliti”.
Nažalost, situacija nije tako crno – bela, već pokazuje kako smo nesposobni i neuki pred problemima.

Pre svega ne mogu se motociklisti posmatrati kao homogena grupa sa potencijalno samoubilačkim mislima i već izbledelim epitetom “adrenalinski zavisnik”. Mi, motociklisti kao i automobilisti

, pešaci i putnici gradskog prevoza smo zasebne individue iz različitih struktura. To što se motocikli okupljaju i druže nije osnov da se kao grupa kategorizuju u adrenalinske ludake. Motociklizam je mnogo više od toga što ne-motociklista vidi a vidi nekog idiota vlasnika motocikla koji povremeno divlja lokalno i pročita pompezne naslove idiotskih dnevnih novina kako ginu kao muve.
Kada se udubite u temu motociklizma više od dnevnih novina i lokalnog nivoa, videćete i upoznaćete druge motocikliste, one sa ozbiljnom moto opremom, ozbiljnim motociklima i ozbiljnom kilometražom iz raznih uslova. Upoznaćete i velike humaniste koji svake godine obilaze i pomažu one od kojih su svi digli ruke.

Ovde nije problem samo u motociklistima i ne može se sva krivica pripisati njima, podatak kaže da Srbija na 100 000 stanovnika godišnje pogibijom u saobraćaju izgubi 10 života, dok je u Nemačkoj taj broj 4,  u Austriji 5,4 u Italiji 6.1 pri tom naglašavam da imaju mnogo više dvotočkaša nego Srbija pa opet ne ginu kao Srbi? Šta je to, plan zapada da nas tiho pobije, kletva Cara Lazara, volja Gospoda? Ne, već ono što je najteže priznati, problem u našem obrazovanju, problem loše obuke novih učesnika u saobraćaju, problem loše kontrole saobraćaja i učesnika.

Dolazi dete u auto školu i kaže hoću da polažem za motor. Može, to košta toliko, evo ti motor, mantaj se negde lokalno, kad naučiš da se prestrojavaš, gde da staneš i slične gluposti mi ti dajemo dozvolu da upravljaš motociklom a da ti ne kažu da je isti:

-Najopasnije prevozno sredstvo u drumskom saobraćaju
-Psihofizički najzahtevnije vozilo za korisnika
-Vozilo čiji način upotrebe i vožnja u teškoj meri zavisna od okoline (saobraćaja, saobraćajne infrastrukture, drugih učesnika, vremenskih uslova, itd)
-Vozilo koje ne poseduje nikakve sisteme zaštite
-Vozilo sa izuzetnim performansama koje često i u većini slučajeva prevazilazi sposobnost lica koje njima upravlja
-Vozilo male veličine, teško uočljivo na drumu i zanemareno od strane drugih učesnika

Pristup motociklu, obuka i tehnika vožnje nisu na pravi način prezentovana osobi koja se upusti u motociklizam. Efikasna edukacija i obuka su ključne u ovom pitanju. Ovo je posebno bitno jer je motocikl veoma zabavan i atraktivan za vožnju, u ogromnoj meri hrani i nadražuje sva čula a sa druge strane veoma netolerantno na neadekvatno ponašanje.

Da li su vozači drugih kategorija o tome edukovani? Nisu. Dakle mi imamo katastrofalan spoj. Na to moram dodati i pomenuti ljude koji svesno ugrožavaju druge i ne zanima ih ništa od svog sedišta i guzice. Kao motociklista svačega sam se nagledao i naslušao, uostalom ne morate biti na motociklu da biste videli u kakvoj kaubojštini od saobraćaja učestvujemo.
Svi znaju šta znači znak “STOP”,  da se ne sme koristiti telefon tokom vožnje no opet viđamo gomilu ljudi koji telefoniraju za volanom. Uzeo sam telefon kao primer, postoji i drugi niz prekršaja. Zašto se to dešava, zašto to ljudi rade? Rade jer znaju gde su uobičajna mesta gde policija zaustavlja, zato što “imaju nekoga”, jer znaju da ne postoji efikasan sistem da ih sankcioniše. Za to je odgovorna i zaslužna saobraćajna policija koja mora da uspostavi efikasniji sistem a pod tim mislim:

-Pokrivenost rizičnih saobraćajnica fiksnim i mobilnim kamera.
-Dinamična kontrola saobraćaja

Pod tim mislim na civilno vozilo, motocikl, skuter, automobil koji će aktivno učestvovati u saobraćaju. Automobil se uključuje na glavni put, vozač zadenuo telefon izmedju ramena i uveta. Kazna na licu mesta. Garantujem da bi za mesec dana napisali rekordan prijava. To je jedini način dovesti u red generacije loših vozača koji se smatraju kraljevima drumova. Pravo da učestvuje u saobraćaju ima svako, ali to pravo sa sobom nosi ogromnu odgovornost i NE MOŽEŠ da se ponašaš kako ti misliš da treba, nego kako je pravilima saobraćaja regulisano.

Nemam nameru da kao motociklista ovim tekstom sklanjam odgovornost sa nas, već ukazujem na katastrofalan problem u našem sistemu gde je potreban mnogo ozbiljniji pristup, tim ozbiljnih ljudi iz struke koji će sprovesti potrebne promene. Motociklisti su u ovom slučaju najranjivija kategorija u saobraćaju i oni koji izvlače deblji kraj na novinarsko spektakularan način, samo vrh piramide problema.

Ovo je blog motocikliste za druge motocikliste i sve ostale, šta je nama činiti, šta raditi?

Svako od nas koji poseduje motocikl mora da zna, uvek, svuda i za vek vekova:

Baviš se jako opasnim vozilom u jako opasnom okruženju sa potencijalno fatalnim posledicama. Ne postoji drugi pristup vožnje motocikla osim onog sa izuzetno velikom dozom samokritičnosti i vrhunskom disciplinom. Moraš da voziš brzinom kojom ćeš moći da izbegneš nezgodu, moraš stalno da nosiš i ulažeš u opremu, moraš puno da čitaš, edukuješ se i vežbaš kontrolu nad motociklom. Moraš imati svest da je motocikl mašina koja zahteva konstantno unapređivanje veštine i održavanje iste, kao što sportista trenira da bi bio na takmičarskom nivou. Ono što motocikl zahteva a druga vozila ne, jeste šesto čulo za izbegavanje nezgoda, da ste sposobni da u svakom trenutku predvidite i biti tri poteza drugih učesnika. Što više vozite, to ćete biti bolji u tome i ostati “oštri” za upravljačem.

Poručujem svim motociklistima, batalite se priča o drugim učesnicima u saobraćaju, to što je neko drugi kriv po zakonu za polupanog motociklistu ne znači ništa presudom sudije se ne saniraju posledice. Uzdajte se u sebe, unapređujte svoju vožnju, ne postoji drugi način da ostanete u komadu na putu. Motocikl jeste opasan ali može biti biti bezbedan ukoliko imate pravilan pristup istom. Sve ostalo je samo ruski rulet i pitanje vremena.