Proleće 2015.
Dugoročne vremenske prognoze počeo sam da pratim oko 20 – og aprila na mreži, prvo za severozapadni deo Vojvodine pa zatim za centralnu Srbiju. Kad god sam otvorio stranicu, iz dana u dan
situacija se menjala u odnosu na onaj prethodni najavljen ( što i nije za zameriti s obzirom da je April.)
Veće uoči 1. maja spakovao sam tri svoja kofera sa potrebnom garderobom za sva četiri godišnja doba. Noć je bila tiha i mirna sa jasnim mesecom na vedrom nebu i rasutim zvezdama po svemiru.
Prvi sunčevi zraci tiho i stidljivo ušunjali su se kroz spuštenih žaluzina uličnih prozora u spavaću sobu. Ispod šuškavog pokrivača u polumraku možda baš tog trenutka neko sanja svoj neki nikad ne ispričan san o odrastanju, prvoj ljubavi u mladosti, neostvarenim željama, porodici. Mi muškarci u odnosu na slabiji pol u velikoj smo prednosti jer svoje ciljeve u stanju smo na praktičan i ratoboran način ostvariti.
Bez doručka, ritualno počeo sam da navlačim svoju ratnu odoru. Motor je stajao u dvorištu naslonjen na bočni nogar parkiran ispod zimzelene tise koja je jedino starija od mene i moje želje za putovanjem. Odgurao sam ga pedesetak metara dalje od kuće i tek tad sam ga upalio. Vozeći tiho kroz grad setio se onih davno prošlih vremena ( rane šezdesete prošlog veka ) kada se na današnji dan Apatin budio na ''pleh'' muziku. Tada se povorka muzičara šetala centrom grada trudeći se iz petnih žila da probude staro i mlado. Taj običaj je već davno napušten, pa ipak senke drevnih vremena na kratko vratile me u nevino i bezbrižno doba detinjstva. Danas slušat ću neku drugu vrstu muzike. Udobno sam smestio buba slušalice u kacigu i prepustio se avanturi. Jedina osoba tog jutra koga sam sreo bio je radnik benzijske pumpe na izlasku grada. Prethodno veče on me poslužio gorivom i kontrolisao pritisak u gumama. Prepoznao me i mahnuo rukom.
Putovanje 1. Maj 2015.
Ravni vojvođanski putevi, blage krivine, pitoma priroda i malo agresivnija muzika, dala mi je želju za brzinom. Od uzbuđenja i sreće, srce mi lupalo u grudima dok smo samo blag vetar i ja saobraćali cestom koja nas vodila u pravcu izlazećeg sunca. Uz potpun osećaj beskrajne slobode, punio sam svoja pluća zadovoljstvom, što opisati može samo onaj ko je to doživeo. Parao sam asfalt sve dok bela isprekidana linija na sredini ceste nije postala ravna crta i putokaz u mračno ništavilo.
Usporio sam. Ipak simbol dominacije i moći dat je veličanstvenom orlu – pravom majstoru u zraku a ne nama vozačima na drumu. Daleko ispred mene gledam u veliko plavetnilo i dve užarene lopte. Jedno u daljini uzdizalo se istim ritmom, drugi munjevito približavao se meni u susret i bivao sve veći i veći. Konačno u trenutku mimoilaženja naranđasto telo pretvorilo se u veštačko svetlo a motorista uzdignutom levom rukom pozdravio. Nisam stigao uzvratiti pozdrav ni klimanjem glave već sam ga samo posmatrao u svom retrovizoru kako se brzo udaljavamo jedan od drugog.
Nikad za vreme života neću saznati kakav je cilj i koje misli su vodile nepoznatog vozača u trenutku našeg susreta. Grlo mi se steglo a vizir kacige zamaglio od par kapi suza koje su skliznule niz moj obraz ( možda zbog vetra ili muzike koja me ponela. ) Da li na sličan način doživljavamo radost postojanja, tugu gubitka, porodicu, ljubav, prijateljstvo, koliko smo svesni značaja sreće koja nije potpuna sve dok nekom ne uzvratiš pozdravom ruke, blagim pogledom, iskrenim rečima, utehom?
Vozio sam kroz Šabac u pravcu Loznice, prolazeći pored bezbroj motela, malih kafanica, improvizovanih parkig prostora, benzijskih pumpi, a ni jednog motoristu nisam sreo usput.
Moja shvatanja se razlikuju od onih koji nabace poneku tetovažu, obuku kožni prsluk izlepljen nalepnicom sa bar dva moto susreta iz regiona, parkiraju svoje velike motore ispred kafane i za veče popiju gajbu piva pa odu kući spavati. ( Uz dužno poštovanje sredovečnih koji su ovu školu već davno izrasli i moje izvinjenje prema aktivnoj manjini. ) Osećaj slobode je putovanje a ne reklama.
Ugledavši obronke Tare kod Bajne Bašte opravdao sam u sebi cilj svog putovanja.
Rođen u ravnici, oduvek sam maštao da se vozim krivudavim cestama pored vode.
Ugledavši Drinu odmah sam parkirao motor, sišao do obale i radi usporedbe sa Dunavom, dugo sam nemo šarao pogledom. Na metar od mojih nogu pa sve dok god mi je pogled dosegao reka je divna kao najlepše modrozelene ženske oči koje senzualno zrače pod suncem. S druge strane obale pitomo naselje sa sporadično razbacanim kućama, odavde iz daljine rekao bih novim crvenim krovovima a negde u sredini valjkast, šiljat beli objekat, nalik vertikalno postavljenoj olovci, čiji minaret kao da se takmiči u visini sa tamnozelenim planinama iza sebe. Prosto ne mogu da zamislim ovu harmoniju prirode sa delima naroda i užasom od pre dvadesetak godina koje su naneli jedan drugom.
Usponi od 10 stepeni i oštre krivine vode me u nepoznati pravac koji na auto karti nije ucrtan. Očigledno da sam zalutao ali me teši da se penjem a to znači da idem prema nečemu što mi je najvažnije.
Čim sam naišao na prvih desetak metara ravnog puta, iskoristio sam silom nametnutu pauzu da zapalim cigaretu i napravim par snimaka foto aparatom. Definitivno, ovaj put preda mnom traži maksimalnu koncentraciju bez muzike a ne opušteno vozikanje. Lokalno stanovništo kolima lako savladava njima poznat teren. To im dođe kao vožnja slalomom van skijaške sezone. Ja - Panonski mornar imam problem sa svojim ne baš lakim i teže pokretnim motorom. Nakon pređenih 350 km. izvadio sam slušalice iz kacige i po prvi put mi nije bilo žao da moj lepši pol nije krenuo samnom na ovo krstarenje.
Mirno sam smestio svoje misli u šlem i krenuo dalje.
Mestimično, gde su krošnje debelih stabala visoko ispod neba zagrlile cestu, ruka prirode isklesala je tunele zelene boje. Zadovoljstvo mi je voziti se kroz njih jer se tu skupljaju ostaci mirisa jednog minulog vremena pomešan aromama zaklasnelog šumskog voća, drvene truleži, mahovine, vlažne zemlje i dima. Te arome pumpat će mi kiseonik kroz krvotok do sledećeg putovanja kada ću možda u smiraj dana prolaziti nekom drugom cestom, zarobljen nekim drugim čulima. Voleo bih iza sebe videti čarobni ćilim iztkan od šarenog lišća rasutog po cesti koje je uspelo poleteti za mnom dok guram vazduh iza svojih točkova, ali za tu avanturu moram sačekati jesen.
Na trokrakoj raskrsnici bez putokaza zapitao sam se kojim putem da krenem jer su svi vodili uzbrdo?
U tom momentu meni u susret lagano doklize tri motora. Dva sportska i jedan ogroman kruzer sa suvozačem. Pomislio sam : Bože, kako se taj uspeo dovde popeti? Kao dva teško natovarena broda kada se susretnu na uskoj reci, proplutali smo jedan pored drugog uz pozdrav blagim naklonom glave.
Cestu koju sam nasumice odabrao, vodila me na ka hotelu Beli Bor. Ljubazna recepcionarka, ugodan smeštaj, pristojna cena pansiona, dobra večera i još lepša šetnja kroz šumu pred sam zalazak sunca.
Fali mi društvo – partner, ovu divotu čovek nesebično treba da deli sa nekim. Od umora zamalo da sam zaspao po sveže košenoj travi ispod neaktivne žičare.
Smeštaj 2. Maj 2015.
Budim se rano jer kišne kapi tuku po okapnici balkonskih vrata. Celo pre podne lovim vremensku prognozu na televiziji. Na auto karti proučavam puteve koji vode prema Zaovinskom jezeru i suprotno prema Drvengradu, informišem se kod zaposlenog konobara. Ljubazni domaćin posuđuje mi svoj kišobran za šetnju po mokrom jutru. Tara čak i pod ovim sumornim nebom zrači svojom dostojanstvenom lepotom. Nije to ona urbalno ušminkana, već ona koju je Bog iskonski podario Srbiji.
Do ranog popodneva godišnja doba su se poigravala.
Prvih pet minuta sunca iskorisio sam da osedlam motor i krenem prema Zaovinskom jezeru. Uzak, krivudav put kroz šumu, stenovite litice, zaostala rizla, mokar asfalt. Za rekreativnu šetnju ili đoging da ali za vožnju motorom nikako. Jedva da sam pronašao ravni deo puta da se okrenem. U međuvremenu kiša ponovo počela da sipi. Vratio sam se u hotel. Od recepcionara saznajem da su u ovo doba godine jako retki turisti sa motorima, ( po koji zaluta kao i ja.) Ne želim se predati baš tako lako i zato predvečer krećem u suprotnom pravcu prema Drvengradu. Na žalost scenario je bio isti. Kiša.
Povratak 3.Maj 2015.
U 5 sati ujutro mislim da sam prvi ustao na čitavoj Tari. Razmaknuvši zavese vidim da sam se prevario. Vedar dan pun modrine i svetla, karneval za oči, sinfonija za uvo, stvaran ovozemaljski raj.
Miris borovine i svežeg vazduha koji navire kroz širom otvoren prozor ne može se spakovati ni u najskuplji Air Wick. Svet se oko mene već davno razbudio a noćna mora za one najslabije i gladne samo je prošlost do nailaska sledeće tame. Dobro je da u prirodi postoji taj sistematsko savršen haos koji se milionima godina vrti u krug a mi smo samo delić te beskrajne igre. Dobro je sve dok smo u stanju da je prepoznamo, cenimo i uživamo u njenoj lepoti.
Recepcionar još nije na svom radnom mestu dok ja tovarim svoj motor. Kopam po koferu ne bi li uslikao prve sunčeve zrake koje nemilosrdno, crvenom bojom razmazuju još uvek tamno nebo.
Pred hotelom na klupi sedi starija žena koja je predala svoju noćnu smenu. Čeka autobus za Bajnu Baštu. Pogledala je motor pa me upitala odakle sam došao. Kažem joj da sam iz Vojvodine. Iskrenim pogledom, pomalo stidljivo samoj sebi govori u bradu da smo mi tamo bogati jer imamo hrane u izobilju. Dragoj gospođi nisam imao snage zorom objašnjavati da mi je motor star već 22 godine, ali da nikada u životu nisam jeo lepši kajmak, sir i punjenu vešalicu, pio ukusniju vodu sa kaptiranog izvora, da sa svojih 60 godina nikad se lepše budio nisam. Očigledno, ljudski rod nije u stanju smisleno živeti. Valjda je to cena napretka civilizacije.
Danas se spuštam sa planine. Na nekim deonicama ugasio sam motor pa me inercijska sila gura.
Ne verujem svojim očima kada nizbrdo od sebe na raskrsnici ugledam malu sklupčanu ekipu koju sam juče sreo na većoj nadmorskoj visini. Tri motora i četiri šlema nadvila su se nad raširenom auto kartom proučavajući je kao da su svemirci na Marsu. Po registarskim tablicama prepoznajem naše severne susede ( mađare. ) Građom najkrupniji od njih, okruglo crvenkastog lica skida kacigu i rukavice pružajući mi ruku. U deliću sekunde, odlučio sam da se našalim sa ovom malom zalutalom ekipom. Razumem šta me pitaju ali uz mucanje i gestikulaciju ne možemo se sporazumeti. Kao nestašno derište, slatko sam uživao u situaciji. Uz neartikulisan govor još jedan član ekipe oznojan i zajapuren želi se umešati u razgovor. Tek izbliza ugledam nježno žensko lice i vitak stas. Tog trenutka jeza me protresla pa sam odmah progovorio njima razumljivim jezikom. Četiri para izkolačenih očiju stoje začuđeno predamnom sa osmehom na njihovim i naravno na mom licu. Lep i neočekivan susret motorista u srcu Srbije. Saznajem da već danima krstare bezpućima Tare i da sam ja jedini na dva točka koga su sreli. Topao razgovor, kratko zajedničko putovanje i snažan stisak ruku za rastanak. Svi mi imamo neki svoj zacrtan cilj ali isto tako znamo odakle smo krenuli da se tamo želimo i vratiti ma koliko cesta bude krivudava sa puno uspona i padova jer lako je pronaći put koji nas vodi domu. I nakon svega ne postoji sunce koje može zaslepiti, mesec lepše osvetliti, kiša oprati, vetar rasterati, noć uplašiti, niti vreme izbrisati moja sećanja spakovana u kilometar sat motora, tri kofera i jedan foto aparat.
Jedini svedoci mog putovanja su sad već svi oni nemi i sićušni leteći insekti mekanih tela koje su neumorno plesale u vazduhu kao krhke balerine dok ih nije zakačio vizir moje kacige.
Te večeri sova je već davno bila izašla na svoje stražarsko mesto kada sam tiho uplovio u svoj usnuli gradić. Nepomično je stajala na grani dok se njena silueta ocrtavala pod vedrim noćnim nebom.
Imao sam neki čudan osećaj da bez puške i bajoneta, u maskirnom oklopu sa metanim šlemom na glavi
iz kojeg znatiželjno vire dva velika oka, ( naoružan samo visokoefikasnim sistemom za osmatranje )
usamljeni vojnik pomno me prati pogledom sa visine dok sam odmicao cestom. Neka se budućnost sama pobrine za moju sudbinu jer ni nju nisam pozdravio uzdignutom rukom.
r1100rs.apatin@gmail.com


